Postup zveřejňování nabídek partnerských firem FAV
- Registrujte se na https://www.experts.ai.
- Zašlete na prfav@fav.zcu.cz své jméno a registrační e-mail, abychom přiřadili váš účet k dané organizaci.
- Vyplňte si profil a spravujte své nabídky.
- Všechny nabídky naleznou studenti ve speciální databázi.
Nejste ještě partnerskou firmou FAV a chcete se jí stát? Dejte nám vědět!
Pro inspiraci uvádíme možné typy nabídek
- Kontrakt (samostatná úloha)
- Brigáda, práce na částečný úvazek
- Semestrální/kvalifikační práce
- Mentoring
- Podpora studentského výzkumu
Kontrakt (samostatná úloha)
Jedná se o jasně definovaný úkol, který student dodává tzv. na klíč. Očekává se, že studenti mají pro úspěšné splnění úkolu předpoklady, případně si jsou schopni sami zajistit odbornou pomoc. Žádanější jsou úlohy, které jsou oddělené od prostředí zadavatele (nevyžadují znalost interních systémů) a lze je vyřešit samostatně.
Příklad:
PROTOTYP APLIKACE PRO MONITOROVÁNÍ O FIRMĚ NA TWITTERU
Zmapujte vhodné existující nástroje a vytvořte prototyp aplikace, jež bude monitorovat zmínky o naší společnosti na sociální síti Twitter. Výstupem bude programové API, které bude poskytovat přehled o zmínkách alespoň měsíc zpět a vedle textu tweetů bude vracet také jejich odhadovaný sentiment, případně další atributy.
- Odměna:
- Termín dodání:
Pozor, zadavatel často očekává dodání profesionálního díla v termínu a předpokládá, že pro něj budou studenti dílo následně provozovat. V takovém případě je lepší se obrátit na softwarovou firmu. Od studentů lze spíše požadovat prototyp či tzv. proof-of-concept. Také není doporučeno touto formou zadávat úkoly, které tzv. hoří.
Od odpovědných partnerů také očekáváme, že studenty podporují a motivují k úspěšnému studiu a jeho dokončení. Proto by objem práce a časové rozložení práce na kontraktových úlohách neměly být na úkor plnění studijních povinností.
Brigáda či práce na částečný úvazek
Studenti preferují nabídku částečných úvazků, které jim umožňují pracovat při studiu. V posledním ročníku studenti zvažují i úvazky plné, zvláště pokud jim zaměstnavatel nabídne flexibilní režim, a mohou se tak při práci věnovat dokončení závěrečné práce a přípravě na státní závěrečné zkoušky.
Příklad:
JUNIOR PYTHON DEVELOPER
Viz například https://nofluffjobs.com/cz/it-prace/python.
Studenti si čím dál více všímají toho, na jakém produktu a pro koho pracují, jak se díky tomu posunou dále a jak pomohou světu. Proto je třeba věnovat pozornost nejen popisu pracovní nabídky, ale také předat studentům vizi a misi firmy. Doporučujeme vám jmenovat experty, se kterými budou studenti spolupracovat a od kterých se mohou učit, a konkretizovat projekty, na nichž budou studenti pracovat. Je to často důležitější argument než plat a firemní benefity.
Od odpovědných partnerů také očekáváme, že studenty podporují a motivují k úspěšnému studiu a jeho dokončení. Proto by objem práce a časové rozložení práce na kontraktových úlohách neměly být na úkor plnění studijních povinností.
Semestrální/kvalifikační práce
Oproti kontraktu, kde studenti řeší váš problém, se u tohoto typu příležitosti předpokládá, že se primárně řeší potřeby fakulty a studentů, tedy aby se něco naučili a splnili studijní povinnosti. Očekává se, že výsledné dílo bude odevzdáno jako semestrální nebo závěrečná (bakalářská nebo diplomová) práce, a proto musí být zadání z pohledu univerzity zajímavé a musí (zejména u závěrečných prací) splňovat jisté parametry co do úrovně, formálního zpracování, práv duševního vlastnictví a postupu vč. termínů odevzdání. Detaily je proto velmi žádoucí předem řešit s přednášejícím vhodného předmětu nebo katedrou určeným garantem. Výhodou je, když zadání obsahuje nějakou výzkumnou otázku.
Příklad:
Algoritmy pro NP-těžké problémy
Pro některé NP-těžké problémy existují v praxi použitelné algoritmy, které využívají „typických vlastností vstupu“. Volně řečeno, NP-těžký problém je takový, pro který nepředpokládáme existenci efektivního algoritmu (bez dalších omezení). Například běžný vstup může pocházet z nějaké specifické třídy grafů nebo je jiným způsobem omezený (třeba váhy jsou pouze v určitém intervalu a podobně). NP-těžkých problémů je nepřeberné množství, práce se bude zabývat konkrétní variantou předem zvoleného grafového problému či problému z algoritmické teorie her.
- Odměna:
- Termín dodání:
Jak je vidět z příkladu, zadání lze mít i poměrně obecné s tím, že se upřesní, když se přihlásí zájemce. Přespříliš obecná zadání ale zase nejsou pro studenty tak atraktivní.
Důležitým bodem je zde charakter „školního díla” dle autorského zákona. Jde o práci, která je vytvořena primárně za účelem plnění studijních povinností, a jako taková vyžaduje před užitím díla uzavření licenční smlouvy s autorem (studentem) a finanční vypořádání s fakultou; dále je třeba mít na zřeteli, že kvalifikační práce jsou ze zákona veřejně dostupné. Lze to samozřejmě řešit uvolněním díla pro obecné použití (například pod licencí MIT) se souhlasem fakulty.
Mentoring
Pokud máte ve firmě experty, kteří jsou studentům ochotni věnovat svůj čas, něco je naučit a něco se naučit od nich, mentoring je zajímavý způsob, jak s nimi navázat dlouhodobou spolupráci. Pokud navíc téma mentoringu předem prokonzultujete s fakultou, může přispět k lepšímu pochopení informací, které student získává při studiu.
Příklad:
Mentoring [Jméno_mentorky_či_mentora]
Odkaz například na LinkedIn profil, případně témata a zkušenosti pro mentoring.
Je důležité, aby byl mentor ochoten věnovat svůj čas (v řádu několik hodin týdně). Pokud se nějací zájemci přihlásí, bude si moci vybrat.
Podpora studentského výzkumu
Na fakultě již máme několik studentů doktorského studia, kteří jsou podporováni firmou. Firma posílá dary na jejich podporu a fakulta pak peníze doktorandům vyplácí jako nadstandardní stipendium. To je obzvláště chvályhodné v době, kdy státní prostředky poskytované univerzitám na doktorské studium nepokrývají potřeby s ním spojené, vč. adekvátního finančního zajištění doktorandů.
Příklad:
Podpora studentského výzkumu v oblasti hardwarové bezpečnosti
Nabízíme podporu studentům, kteří jsou výzkumně aktivní v oblasti hardwarové bezpečnosti. Jedná se zejména o podporu studentů doktorského studia (tzv. industrial Ph.D.), ale rádi podpoříme i studenty magisterského nebo bakalářského programu se zajímavými výsledky (například publikace na kvalitních zahraničních konferencích nebo spoluautorství oblíbeného open-source projektu).
Pozor na fakt, že výsledky, které studenti v rámci svého výzkumu vytvoří, patří jim. Pokud v rámci práce vznikne software, obvykle je uvolněn jako open-source např. pod licencí MIT, a nové poznatky jsou publikovány v článcích dostupných mezinárodně v digitálních knihovnách (vč. takzvaného open access režimu) a tedy budou často přístupné i vám. Pokud by podpora výzkumu zahrnovala přístup k vašim chráněným datům či poznatkům, je třeba způsob jejich využití předem smluvně stanovit.